درباره باتری ماشین

در
دسته:مقالات

درباره باتری ماشین: باتری ماشین، یک باتری قابل­ شارژ است که برای روشن­ کردن خودروی موتور دار استفاده می­ شود. وظیفه­ ی اصلی آن تامین جریان الکتریکی برای موتوری است که با انرژی الکتریکی شروع به کار می­ کند، که به نوبه خود موتور احتراق درونی شیمیایی را به ­کار می­اندازد که عملا خودرو را به جلو می­راند. هنگامی­ که موتور به کار بیفتد، هنوز نیروی سیستم الکتریکی خودرو توسط باتری تامین می­ شود، و دینام در ­صورت افزایش یا کاهش تقاضا، باتری را شارژ می­ کند.

موتور بنزینی و دیزلی

معمولا روشن­ کردن خودرو کمتر از سه درصد حجم باتری را مصرف می­ کند. به همین دلیل باتری ماشین برای ارایه­ ی حداکثر جریان در مدت زمانی کوتاه طراحی می شود. به این خاطر گاهی به آنان باتری های SLI هم گفته می­ شود، که مخفف روشن کردن، جرقه زدن و احتراق است. باتری­ های SLI برای خالی شدن عمیق طراحی نشده ­اند، و خالی­ شدن کامل باتری می تواند طول عمر باتری را کاهش دهد.

باتری های SLI علاوه بر روشن کردن خودرو، انرژی اضافه­ ی لازم را برای هنگامی­ که نیازهای الکتریکی خودرو از حد تامین سیستم شارژ فرا تر می­رود، فراهم می­ کند. همچنین یک تعدیل­ کننده هم به شمار می­ رود که نوسانات شدید مضر و احتمالی ولتاژ را تعدیل می­ کند. هنگامی ­که موتور روشن است، بیشتر نیرو از دینام تامین می­ شود که شامل یک تنظیم­ کننده­ ی ولتاژ است تا خروجی را بین ۱۳/۵ و ۱۴/۵ ولت نگه دارد. باتری های SLI امروزی از نوع سرب-اسیدی هستند که از شش سلول به­ هم ­پیوسته برای تامین یک سیستم ۱۲ ولتی اسمی (در بیشتر خودرو های سواری و کامیون های سبک) یا دوازده سلول برای یک سیستم ۲۴ ولتی برای مثال در کامیون­ های سنگین یا دستگاه­ های­ خاک ­بردار تشکیل شده ­است. ممکن است در الکترود منفی، جایی ­که بنزین هیدروژنی می­ تواند به دلیل تهویه­ ی مسدود­ شده­ ی باتری یا چینش تهویه ­ای ضعیف به ­همراه یک منبع احتراق، انفجار بنزین رخ دهد. انفجار ­های هنگام شروع موتور معمولا مربوط ­به خردگی یا کثیفی پایانه­ های باتری است. یک تحقیق انجام­ شده توسط اداره­ ی ملی امنیت ترافیک بزرگراه امریکا بیان می­ کند که ۳۱% مصدومیت­ های ناشی ­از انفجار باتری هنگام شارژ باتری رخ دادند. سناریو ­های­ رایج دیگر هنگام کار روی اتصالات ­کابلی موقع باتری به­ باتری­ کردن بودند که معمولا هنگام عدم­ موفقیت در اتصال به باتری از کار ­افتاده قبل از منبع شارژ و عدم ­موفقیت در اتصال به شاسی خودرو به ­جای اتصال­ مستقیم به پایانه­ ی گراند باتری و در هنگام چک ­کردن سطوح مایعات ایجاد شدند. نزدیک به یک­ سوم مصدومان از سوختگی شیمیایی رنج بردند و در­بین آسیب­ های احتمالی دیگر، نزدیک به سه ­چهارم از جراحت چشمی رنج بردند.

ماشین های برقی و هیبریدی

ماشین های برقی (یا EV ها) از یک باتری ولتاژ بالای ماشین تامین می­ شوند اما معمولا یک باتری ماشین هم دارند پس می­ توانند از لوازم یدکی ماشین استاندارد که برای استفاده در ۱۲ ولت ساخته شده ­اند، استفاده کنند. معمولا از آن­ها با عنوان باتری­ های کمکی یاد می­ شود. برخلاف خودرو های دارای موتور احتراق درونی، خودرو های برقی باتری کمکی را با دینام شارژ نمی­ کنند، در عوض از یک مبدل DC  به DC برای کاهش ولتاژ بالا به ولتاژ بار الکتریکی شناور موردنظر استفاده می­ کنند (معمولا حدود ۱۴ ولت).

راهنمای خرید باتری خودرو

 درباره روزی که باتری ماشین شما کار نمی­ کند، زمان مناسبی برای خرید باتری جدید خودرو نیست‌. ولی طبق تحقیق ما، این دقیقا کاری است که بیشتر مردم انجام می دهند‌. شما احتمالا باید باتری ماشین را در طی عمر ماشین­تان یک یا دوباره تعویض کنید زیرا باتری به دلیل بودن در معرض گرما یا شارژ­ شدن و شارژ خالی کردن مکرر قدیمی و فرسوده می شود. یک باتری از کار افتاده می ­تواند به یک معضل واقعی بدل شود، مخصوصا اگر کابل ­های باتری­ ­به ­باتری­­تان را گم کرده­ اید یا مجبورید در­جاده منتظر کمک بایستید. مراقبت از باتری­تان می­ تواند کمک کند حداکثر استفاده را از­ آن ببرید، و آگاه بودن از وضعیت و عمر آن می­تواند به ­شما بگوید که چه­ زمانی وقت شروع خرید یک جایگزین است پیش از آن که سرگردان شوید.

باتری باید متناسب ماشین شما و نیاز های رانندگی تان باشد

باتری­ ماشین در اندازه ­های بسیاری عرضه می­ شود. میان آن ­هایی که ما آزمایش کرده ­ایم، تفاوت زیادی از لحاظ سال و اندازه در این­ که کدام­ یک بهترین عملکرد را دارد، وجود دارد. این امر باعث می­ شود که توصیه­ ی ساده بر­اساس برند و مدل غیر ممکن شود. همچنین یعنی این­که نباید تصور کنید که خریدن همان مدل باتری که دارید جایگزین­ اش می­ کنید به شما نتیجه­ ی یکسانی دهد. مطمئن شوید که اندازه و قسمت­ های (یا نوع) پایانه­ ای درست را برای خودروی­ تان بخرید. دفترچه ­ی راهنمای خودروی­تان یا یک راهنمای درون فروشگاه را قبل از خرید مطالعه کنید. در برخی از موارد صاحبان خودرو می­ توانند یک باتری AGM ای را با یک باتری اسیدی سنتی تعویض کنند تا طول عمر باتری را در آب­ و­ هوا­ های گرم افزایش دهند، اما بهتر است با یک مکانیک مشورت شود. بسیاری از خودرو ها با یک باتری AGM ای عرضه می شوند تا صف فزایند ه­ای از اجزای الکتریکی را تحت ­پوشش قرار دهند و سیستم شارژ ممکن است به طور ­اختصاصی برای باتری AGM ای تنظیم شده ­باشد.

مطمئن شوید که باتری تازه است

باتری­ ها حتی وقتی در انبار هستند به­ مرور زمان نیرو از دست می­ دهند. برای عملکرد حداکثری، باتری را بخرید که کمتر از ۶ ماه عمر داشته باشد. سه ماه باشد چه بهتر. بیشتر­شان یک کد ارسال کالا روی جعبه دارند. برخی از یک حرف برای ماه (A به عنوان ژانویه) و یک عدد برای سال (۸ به عنوان ۲۰۱۸) استفاده می­ک نند؛ بقیه از تاریخ عددی استفاده می­ کنند.

باتری قدیمی­ تان را بازیافت کنید

سرب و اسید سمی موجود در باتری را می­ توان به سادگی بازیافت کرد و بیشتر خرده ­فروشی­ ها باتری کهنه را برای شما دور می­ ریزند. هنگام خرید باتری نو در فروشگاه شما احتمالا هزینه ­ی مضاعفی را می ­دهید که وقتی باتری قدیمی را بدهید، هزینه به شما برگردانده می­ شود.

خدمات پس از فروش را مقایسه کنید

بهتر است باتری با طولانی ­ترین دوره­ ی جایگزینیِ رایگان انتخاب کنید. خدمات پس از فروش به دو شیوه ارزیابی می­ شود: دوره­ ی تعویض رایگان و دوره­ ی بخشی، که فقط اجازه­ ی بخشی از باز پرداخت را می­ دهد. کدی مانند ۲۴/۸۴، نشان دهنده­ ی یک دوره ­ی تعویض رایگان ۲۴ ماهه و خدمات پس از فروشِ بخشیِ ۸۴ ماهه است‌. اما وقتی­ شما در دوره­ ی بخشی هستید مقدار زمانی­ که به شما باز پرداخت می­ شود معمولا خیلی زود تمام می­ شود. حواستان باشد که نشانه­ های غفلت، مانند سطح کم آب رادیاتور و نصب نامناسب، همین طور استفاده ­ی سنگین مانند مصارف صوتی پیشرفته­ ی خودرو و مصارف دریایی در­ صورتی که باتری برای این کاربرد ها طراحی نشده باشد، می­ توانند باعث شوند خدمات پس از فروش باطل شود.

چگونه آزمایش می­کنیم

جریان ­دهی باتری هوای سرد (CCA) روشی است برای اندازه ­گیری این­ که یک باتری چطور در هوای بسیار سرد خودرو را روشن می­ کند‌. ما از یک فریزر برای شبیه­ سازی شرایط زمستان استفاده کردیم، باتری ­ها را تا °۱۷- سانتی گراد سرد کرده و طبق عملکرد­­شان طبقه­ بندی کردیم. احساس ما این است که آزمایش CCA ما نسبت به آزمایش­ هایی که معمولا سازنده ­ها انجام می­ دهند، از لحاظ ولتاژ های بار الکتریکی و آمپراژ واقعی­ تر است و نتایج ما صرف­ نظر از ادعا های سازنده، قدرت جریان­ دهی هر ­­باتری را نشان می ­دهد.

ظرفیت رزرو بیان می­ کند که یک باتری تا چه­ مدت می ­تواند یک خودرو را راه ببرد اگر سیستم شارژ دهی یعنی دینام، استاتور و روتور از کار بیفتد. همچنین روشی است برای اندازه­ گیری این که تا چه مدت چراغ خودرو در صورت اتفاقی روشن کردن، روشن می­ ماند و می­ شود خودرو را بدون نیاز به باتری­ به ­باتری­ کردن روشن کرد. برای آزمایش ظرفیت رزرو، مهندسان ما مدت­ زمانی­ را که طول می­ کشد تا شارژ یک باتریِ کامل­ شارژ­شده به ۵/۱۰ ولت کاهش یابد که یعنی کامل شارژ خالی کند، اندازه می­ گیرند. در این­ حالت خودرو بدون باتری­ به ­باتری­ کردن قادر به روشن­شدن نیست. ما ۵/۱ ساعت نیرو را میانگین در­نظر می­ گیریم. مدل­ های با رتبه­ ی بالاتر می­ توانند به ­راحتی بیش ­از دو ­ساعت را تامین نیرو کنند.

 درباره عمر باتری ماشین براساس ۳۰۰۰ بار شارژ خالی ­کردن و شارژ کردن مکرر هر باتری در دمای آزمایشی ° ۷۵ سانتی­ گراد به مدت ۱۵ هفته یا تا زمانی­ که عملکرد به ­حد غیر قابل­ قبول افت کند، اندازه­ گیری می­ شود. این آزمایش شرایط گرمِ زیرِ کاپوت ماشین­ را که یک باتری در طول­ تابستان با آن مواجه می ­شود، شبیه سازی می­ کند که به­ دلیل گرما سخت­ ترین زمان سال برای باتری است. تغییر­ دمای مکرر برای باتری بسیار مضر است، میزان خوردگی رویه ی باتری را افزایش می­ دهد و الکترولیت مورد نیاز برای جریان را سریع ­تر تبخیر می­ کند. عمر طولانی مهم است خصوصا اگر شما سف رهای کوتاه بسیاری انجام می ­دهید که زمان کافی برای شارژ دوباره ­ی باتری نباشد. هرچه رتبه بالاتر باشد، باتری مدت زمان طولانی­ تری مورد اطمینان خواهد بود.

مردم معمولا زیاد به درباره باتری ماشین فکر نمی ­کنند تا این ­که از­ کار بیفتد. بعد از آن سریع دنبال باتری جایگزین می­ گردند. بهترین کار این است که آینده ­نگری کنید و بهترین باتری خودرو را از­ پیش تهیه کنید قبل­ از آن­ که باتری خودرو تان از ­کار بیفتد.

اگر درباره خرید یا مشاوره باتری ماشین احتیاج به راهنمایی هستید پرسنل دیجی باتری ۲۴ ساعته(شبانه روزی)در حال خدمات دهی به مشتریان گرامی میباشد.